אתר זה משתמש בעוגיות למטרות שונות, כמפורט במדיניות הפרטיות.

האם אתר הWordPress שלכם מותאם לחיפושים קוליים?

עו"ד אמציה שיינפלד,

"החיפוש הקולי" נמצא יחסית בתחילת הדרך, אבל הטכנולוגיה מתפתחת במהירות ו"העוזרים" הקוליים משתפרים בצורה מרשימה. בהתאם לכך היקפי השימוש בחיפוש קולי במגמת גדילה ברורה, והפערים בינו לבין החיפוש המסורתי – הטקסטואלי, מצטמצמים. לפי פרסומים כבר השנה אמורים להגיע החיפושים הקוליים בניידים ו"בעוזרים" השונים לכ-50% מכלל החיפושים. מספרים נוספים: עד סוף השנה מספר ה"עוזרים" הקוליים (כולל סמארטפונים, טאבלטים, רמקולים חכמים וכו') צפוי להגיע ל8.4 מיליארד מכשירים; 40% מהמבוגרים משתמשים בחיפושים קוליים על בסיס יומי, כאשר צעירים בגילאי 18-34 הם המשתמשים הנפוצים ביותר; קרוב ל60% מהמשתמשים בחיפוש קולי מחפשים עסקים מקומיים ו-56% מהמשתמשים מבצעים קניות דרך עוזרים קוליים. 

גם אם נתונים אלו אינם "על המילימטר", המגמה מובהקת והפואנטה ברורה: כדי שיותר גולשים יגיעו לאתר הWordPress שלכם וכדי לשפר את הדירוג שלו במנועי החיפוש, וגם כדי לחזק את המותג ואמון הלקוחות (שלא לדבר על העזרה הקריטית שיש בכך לבעלי מוגבלויות ראיה ומוטוריקה עדינה) – רצוי מאד להזדרז ולהבטיח שהוא ידידותי גם לחיפושים הקוליים. 

הדרך לכך עוברת במספר תחנות ובבלוג קצר זה, ניגע על קצה המזלג, ב-3 מהן. 

שימוש בשפה קולחת וטבעית 

יש הבדל ניכר בין הדרך בה אנו כותבים טקסטים, לבין האופן שבו אנו מדברים. כשאנו מחפשים משהו בצורה קולית, זה יעשה בדרך כלל בצורה יותר "טבעית", ספונטנית, פחות רשמית ותקנית. אם למשל הברז במטבח נוזל, סיכוי לא רע שהחיפוש הקולי ייעשה בסגנון: "איך אני מתקנת ברז נוזל במטבח" או " אני צריך דחוף מישהו שמתקן נזילות בדירות מאזור פתח תקווה להיום". ואם אנחנו עכשיו ברחוב ומחפשים מקום "לשבת" ולאכול: "איפה יש מסעדה כשרה הכי קרובה לכאן שפתוחה עכשיו". לא נרצה שהטקסטים הראשיים באתר שלנו ייראו ככה ולכן פתרון יעיל יהיה למשל הקצאת אזור שאלות ותשובות (FAQ) שבו ייעשה שימוש בשפה "שיחתית", ישירה ופשוטה. האינסטלטור שמעוניין שהמקרה הנ"ל (הברז הנוזל) יגיע אליו, ישקול לשלב באתר שלו שאלות ותשובות בסגנון הבא: 

שימוש בשפה קולחת וטבעית 

ש: איך מתקנים ברז נוזל ?

ת: כדי לתקן ברז נוזל צריך לבדוק קודם כל אם מדובר בבעיה באטם או בחלק אחר… אני מציע להשתמש במדריך הפשוט שלי או להזמין אותי לביקור.

ש: תוך כמה זמן אתה יכול להגיע לטפל בנזילה ? 

ת: אם אתם גרים במרכז, לוקח לי בדרך כלל שעה להגיע. אם אתה גרים רחוק יותר, בדרך כלל אוכל להגיע תוך שלוש שעות מהקריאה.

ש: כמה עולה לתקן ברז נוזל ?

ת: תלוי בסוג הבעיה, אבל בדרך כלל תיקון פשוט מתחיל בכ- 200 ₪. 

ש: איך יודעים מתי צריך להחליף ברז ומתי מספיק לתקן ?

ת: אם זו בעיה שחוזרת על עצמה יש סיכוי שיהיה צורך להחליף ברז. בכל מקרה אני אבדוק ואתן לכם את חוות הדעת שלי. 

הוספת "מבני נתונים" (Structured Data) לאתר

לאחר שהאינסטלטור, נמשיך איתו, הקצה באתר שלו אזור של שאלות ותשובות, כדאי לוודא שמנועי החיפוש מבינים את התוכן ומציגים אותו בצורה מפורטת וברורה. כאן נכנסים לתמונה "מבני הנתונים", פורמט שהשימוש בו מבוסס על תקן שנקרא Schema.org והמספק מערך של תבניות ותוויות קבועים (למשל: עמוד שאלות ותשובות FAQPage; עמוד מוצר Product; מבנה נתונים עבור עסק מקומי LocalBusiness). מדובר בעצם בקטעי קוד יעודיים, מעין תוויות – תגיות, המתווספים ומסמנים למנועי החיפוש מה מופיע בעמודים השונים. החיפושים קוליים נשענים על "מבני נתונים" והם מאפשרים למנועי החיפוש את הבנת התוכן ושליפת תשובות מהירות ומדויקות לשאלות שנשאלו. בWordPress כמו WordPress יש תוסף לכל מטרה וניתן להוסיף בקלות מבני נתונים  לאתר בעזרת תוספים כמו למשל Yoast SEO, Rank Math ו- Schema Pro, המאפשרים לעשות זאת מבלי לדעת לקודד. 

שיפור אופטימיזציה למובייל

גוגל מתעדפת אתרים שנטענים במהירות במובייל, במיוחד בחיפושים קוליים. שיפור מהירות טעינת האתר היא נושא שתלוי בגורמים שונים, בחלקם נגענו בבלוגים אחרים, וחברות אחסון מובילות, כולל Kinsta, uPress, ו- WP Engine, מספקות כלים שונים לכך.  דחיסת תמונות, אופטימיזציה של קוד האתר, ושימוש בCDN, הינן פעולות פשוטות ובסיסיות מתבקשות, לצד כמובן עיצוב רספונסיבי איכותי שיבטיח חווית גלישה ושימוש המותאמים לכל מכשיר. 

בדקו זאת בעצמכם

בין אם עשיתם שימוש בכיוונים הללו, בין אם בחרתם בדרכים אחרות, בדקו בעצמכם האם הצלחתם. חפשו באמצעות Google Assistant  או נניח Siri חיפושים קוליים שקשורים לתכנים באתר שלכם, והיווכחו האם הוא אכן מופיע בתוצאות החיפוש הקוליות. 

בהצלחה. 

עו"ד אמציה שיינפלד

מנהל פרויקטים בחברה ומנהל את התחום המשפטי. מתמחה בפרטיות, סייבר ואינטרנט.

  • אולי יעניין אותך..

  • כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *